Dvacet korun ji udělalo šťastnou

27. 04. 2010 19:10:00
Bylo půl dvanácté v noci. Seděla na zastávce a usedavě plakala. Zastavil jsem se u ní: „Jste v pořádku?“ „Můžete mi pomoci?“ zeptala se mě. „Nemohu vám nic slíbit, ale povídejte,“ odvětil jsem.

Stále plakala a bylo vidět, že je opravdu nešťastná. Posadil jsem se vedle ní. Na první pohled „sociální případ“, možná bezdomovkyně. Ale i oni jsou lidé – a pokud je to jenom trochu v našich silách, měli bychom jim pomoci.

„Pomůžete mi?“ dotázala se mě znova. „Nemohu vám nic slíbit, ale řekněte, jak bych vám mohl pomoci,“ opakoval jsem.

„Potřebovala bych dvacet korun na chleba,“ vypadlo z ní po chvíli. V 99 % případů jsem proti dávání peněz bezdomovcům. Použijí peníze na alkohol, což je jenom ničí. Navíc zneužívají dobroty jiných a neučí se pracovat, stejně jako dalším sociálním návykům.

Vždyť i v bibli se píše: „Když prokazuješ dobro, uvaž, komu je prokazuješ... Pokornému prokazuj dobro, ale svévolníkovi nic nedávej, odepři mu i jeho chléb a nic mu nedávej, aby tak nad tebou nezískal vládu. Postihlo by tě dvojnásobné zlo za všechno dobré, co bys mu byl prokázal.“

Ale občas musíme zariskovat. Riskujeme ve větších věcech a co je to dvacet korun? A kdo jsem já, abych soudil lidi? Vyhodnotil jsem stav, odhadl jsem, že není klasická bezdomovkyně potřebující alkohol, zariskoval a peníze jí dal.

Úplně se jí rozzářily oči. Něco takového jsem už strašně dlouho neviděl: „Mockrát vám děkuji. Jsem vám neskutečně vděčná.“ Co dokáže dvacet korun! Ta paní měla větší radost než jiný, když mu věnujete neskutečně více.

Ještě byla skleslá, že Tesco je už zavřené. Poradil jsem jí, kde je večerka. „Ale tam to bude drahé, ne?“ Navrhl jsem jí, ať si nyní koupí dva rohlíky a chleba ráno.

Začal jsem si s ní povídat. Pro tyto lidi je občas více to, že se mohou někomu svěřit a vypovídat se, že jim někdo naslouchá. Povídala mi, jak jí opustil syn. Že mohl být zedníkem nebo pracovat v továrně. Za každou lidskou tragédií se obvykle skrývá smutný příběh.

Bylo mi zima a chtěl jsem se již vyspat, takže jsem se rozloučil. Bylo jí smutno, že odcházím. Ale stále mi mnohokráte děkovala.

Cestou domů jsem stále přemýšlel, jak málo někomu stačí ke štěstí. Jak jsme občas nároční.

A jak moc můžeme pomoci svým blízkým, rodičům, prarodičům a dalším okolo nás, když jim věnujeme jenom trochu své pozornosti, nasloucháme jim a popovídáme si s nimi.

Robert Němec

Autor: Robert Němec | úterý 27.4.2010 19:10 | karma článku: 28.13 | přečteno: 3680x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Jindřich Kubánek

Zkreslené vidění - Návod k použití

Každý si myslí, že mozek má a že ho používat umí. Přesto stačí, když ztratí klíč od bytu nebo založí kamsi brýle, aby vše ztratilo smysl a začala panika a zoufalství.

29.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 46 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 15.90 | Přečteno: 208 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 47 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 11.27 | Přečteno: 140 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 19.50 | Přečteno: 249 | Diskuse
Počet článků 8 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 9268
Jsem ředitel internetové agentury RobertNemec.com a marketingové agentury Němec Marketing. Miluji umění a krásu ve všech podobách, stejně jako cestování, přírodu a aktivní sport. Nebojím se říkat nepříjemné věci.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...